Ei siitä ole kovin pitkä aika kun allekirjoittanut päätti viimeinkin kokeilla Atarin vanhoja peliklassikoita. Warlords vaikutti trialin perusteella ihan mukiinmenevältä, vaikkakin simppeliltä. Muutaman pelikerran jälkeen kuitenkin huomasin millaisen virheostoksen olin tehnyt.
Peli on suorastaan hirveä. Tahtoisin sanoa, että Atari on syyllistynyt samaan mihin Sega on jo pitkään vanhojen klassikoidensa kanssa, eli pyrkinyt väkisin tuomaan pelin nykyaikaan. Jos kuitenkin puhutaan totta - miten tällaista on voitu edes kutsua peliksi? Trialin perusteella voisi luulla, että kokoversiossa peliin tulisi jotain lisää, mutta peli ei muutu ollenkaan. Atarin talousvaikeudet johtuvat nimenomaan siitä, että suunnittelijat eivät näe milloin peli ei vastaa nykyajan käsitystä pelistä.
Pelin tarkoituksena on siis suojata omaa tukikohtaansa pallolta. Etulinjana on pelaajan ohjastama kilpi, joka kulkee ennalta määrätyllä radalla. Pallon osuessa suojaan, se pongahtaa ping-pong tyylisesti poispäin. Pallon liikkeen muuttuessa aina vain ärhäkämmäksi ja uusien pallojen tullessa mukaan, on mahdollista, että pelaaja ei ehdi niitä torjua. Tällöin pelaajan muuri kuluu ja lopulta reitti tukikohtaa on selvä, jonka yksi osuma riittää tuhoamaan.Mikä pelissä sitten mättää? Aloitetaan itse pelistä. Kun alkuperäisen pelin ikä alkaa lähennellä 30 vuotta, voisi kuvitella, että pelkällä grafiikkapäivityksellä ei selvitä. Atari on kuitenkin selvästi ollut eri mieltä. Pelissä ei yksinkertaisesti ole mitään. Ohjastat aivan liian herkästi liikkuvaa kilpeä, joka on kaiken lisäksi todella pieni.
Neljän pelaajan moninpelinä pelistä uskoisi saavan jotain irti, mutta turha toivo. Varsinkin kun pelissä on useampi kuin yksi pallo, niin pelitempo on aivan liian nopea, että pelistä pystyisi saamaan jotain kiksejä. Pelaajan on jatkuvasti oltava tarkkana ja useasti tukikohdan jo tuhouduttua tappiota ei edes tiedosta. Pelaajien ainoana erona on värit, vaikka peliin olisi hyvin voitu lisätä pelaajien välistä eroavaisuutta, kuten kilven liikenopeus, muurin paksuus/kestävyys, aseita jne. Olisin myös toivonut, että suojan kulkureitin olisi voinut itse määrittää ennen pelin alkua.
Pelistä olisi saatu paljonkin irti, mutta Atarin talousvaikeudet näkyvät sen tuotannossa. Peli on kuin suoraan autotallikoodarin tuotannosta, eikä peli ole alkuunkaan 400 MS pisteen arvoinen, jollei alkuperäinen Warlords kiinnosta. Kyllä, alkuperäinen Warlords on isketty mukaan, jotta jokainen voi nähdä, mihin rahansa on haaskannut.Hyvää:
+ Alkuperäinen Warlords grafiikkapäivityksellä
Huonoa:
- Alkuperäinen Warlords grafiikkapäivityksellä
- Kaikki muu
Pisteet:
50
50
Teksti: Teukku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti